کرونا ویروس به سیستم غدد درون ریز انسان آسیب وارد می کند

2 ژوئیه 2020 - براساس یک بازنگری جدید که در مجله جامعه غدد درون ریز منتشر شده است، ممکن است وضعیت مبتلایان به اختلالات غدد درون ریز، در نتیجه ی ابتلا به COVID-19 بدتر گردد.

 دکتر Somasundaram،از بیمارستان ملی سریلانکا در کلمبو در سری لانکا گفت: ما شیوع قبلیSARS  - که ناشی از ویروسSARS-CoV-1 ، بود- برای ارائه ی مشاوره به متخصصان غدد درون ریز درگیر در مراقبت از بیماران مبتلا به COVID-19 بررسی کردیم. کرونا ویروس جدید که باعث بیماری  COVID-19 می شود به گیرنده یACE2 متصل می شود( پروتئینی که در بسیاری از بافت ها تولید می شود). این گیرنده به ویروس اجازه می دهد که وارد سلولهای غدد درون ریز شود و باعث هرج و مرج و تخریب مرتبط با این بیماری شود.

 ویروس SARS-CoV-2 می تواند باعث از بین رفتن حس بویایی شده و وارد مغز شود. در عفونت های پیشین ناشی از کروناویروس ها مانند اپیدمی SARS در سال 2003 ، بسیاری از بیماران، دچار سندرم خستگی پس از ویروس شدند. این ممکن است تا حدی ناشی از نارسایی آدرنال باشد، شرایطی که غدد فوق کلیوی به اندازه کافی کورتیزول ایجاد نمی کنند، که نتیجه ای از آسیب به سیستم هیپوفیز است. در طول اپیدمیSARS ، بیمارانی که به نارسایی آدرنال مبتلا شده بودند، بطور معمول طی یک سال بهبود یافتند.

دکتر Somasundaram، گفت: تست کمبود کورتیزول و معالجه ی بیماران مبتلا کووید-19 با استروئید ممکن است به یک استراتژی درمانی مهم تبدیل شود. مطالعات اخیر نشان داده اند که میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به نوع شدیدCOVID-19 ، که تحت درمان با استروئید "دگزامتازون" قرار گرفته اند کاهش یافته است. بنابراین،استروئیدها ممکن است یک استراتژی درمانی حیاتی برای COVID-19 باشند.

 بیماریCOVID-19 ، همچنین می تواند منجر به موارد جدید دیابت و وخامت دیابت موجود شود. ویروس SARS-CoV-2 به ACE2 در سلولهای بتا- نقطه اصلی ورود به سلول برای کرونا ویروس- متصل می شود، و تولید انسولین را مختل می کند و باعث بالا رفتن قند خون در بعضی از بیماران می شود. این نویسندگان بر لزوم نظارت دقیق بر قند خون بیماران مبتلا به COVID-19 به عنوان اقدامی برای به حداکثر رساندن ریکاوری تأکید می کنند.

دکتر Somasundaram،گفت: مطالعات نشان داده اند افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند ممکن است مستعد ابتلا به کروناویروس باشند و مکمل ها می توانند نتایج را بهبود ببخشند، اگرچه شواهد موجود در این زمینه مختلط هستند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200702100531.htm